Via ons contactformulier kunt u uw vraag insturen.
Wij proberen u zo snel mogelijk persoonlijk antwoord te geven. Indien een vraag relevant is voor een brede publiek, zullen wij altijd eerst toestemming vragen om uw vraag/antwoord op deze pagina te plaatsen.
.
Kunnen jullie mij literatuur aanreiken of tips geven wat gaat over de volwassen beelddenker?
Ik ben 27 jaar en ik wil er graag wat over lezen zodat ik voor mijzelf bijvoorbeeld het leerproces makkelijker kan maken, ik studeer aan het HBO en dat is vooral veel tekst, aangezien ze daar ook nog nooit van die termen heb gehoord ben ik het die aan moet geven wat ik nodig heb om goed te kunnen studeren en lessen kunnen volgen.
De volgende boeken geven volwassenen inzicht in beelddenken:
- Het boek ‘Met sprongen vooruit’ van Julie Mennen staat veel nuttigs in.
- ‘Beelddenken, visueel leren en werken’ van Marion van der Coolwijk
- ‘Beelddenken en begripsdenken’, van Mechel Ensing & Coralien van Hattem
Mindmappen (of beter nog: conceptmapping) is een methode die voor beelddenkers vaak goed werkt. Sowieso is visualiseren van lesstof en het associëren met reeds bekende informatie zinvol.
Kijk ook eens op de website van Mechel Ensing: Beelddenkwerk.nl Zij begeleidt volwassen beelddenkers en geeft voorlichting en workshops binnen bedrijven.
Studenten kunnen een korte effectieve visuele studievaardigheidstraining volgen via: LEREN LEREN Methode.
Is het mogelijk voor een beelddenkende leerling om extra tijd te krijgen voor bijv. een toets, omdat het lezen meer tijd kost?
Dat is vaak afhankelijk van de school. Er zijn scholen die er rekening mee houden gedurende de leerjaren. Maar uiteindelijk is er bij wet geen officiële compensatie/dispensatie mogelijk bij examens. Dat geldt uiteindelijk alleen als er een dyslexieverklaring is.
Kan ik vergoeding krijgen via de verzekering voor beelddenken?
Nee. Beelddenken is geen stoornis. Het is een brein-voorkeur, een manier van denken. Daarom kan het nooit opgenomen worden in het zorgpakket. Het talige denken leer je op school. Dit vereist rond het zesde jaar een omschakeling in de manier van denken en werken. De meeste kinderen gaat dit goed af, zij pikken het verbale denken goed op. Er zijn echter ook kinderen die daar moeite mee hebben, meer tijd, of zelfs hulp nodig hebben. Pas als het talige denken, na goede begeleiding, nog steeds niet lukt, moet verder onderzoek gedaan worden naar wel geregistreerde stoornissen, zoals dyslexie, TOS, concentratie, AD(H)D, etc.
Voorbeeld: Iemand met dyslexie (stoornis in de hersenen) zal het beelddenken noodgedwongen als enige denkvoorkeur toepassen, omdat hij belemmerd is in het talige denken. Omdat de oorzaak dyslexie is, is hier wel door de wet vergoeding voor geregeld.
Beelddenken alleen is dus nooit de oorzaak van structurele leer- en gedragsproblemen! Het is echter wel vaak de leerstrategie waar een leerling gebruik van maakt bij het leren/les geven als het talige denken niet lukt. Ik raad u aan om in overleg met school te vragen of er achterliggend leer-en/of gedragsprobleem ten grondslag ligt aan het feit dat het op school niet lukt.
Als een kind vast blijft houden aan het beelddenken (wat je vaak ziet bij hoogbegaafden), dan kun je met een korte, gerichte visuele begeleiding inzicht en handvatten geven, zodat de noodzaak van het talige denken duidelijk wordt en er succeservaringen komen.
Een professional kan dit middels een Individueel Onderwijskundig Onderzoek en/of leerbegeleiding effectief in kaart brengen. Voor meer informatie kunt u vrijblijvend contact opnemen met een van de professionals in uw regio van Instituut Kind in Beeld via: www.wereldspel.nl of met Bureau Ojemann te Groningen.
De testen die mijn zoon/ dochter krijgt zijn altijd talig en dus lastig. Zijn er ook andere mogelijkheden?
Voor veel leerlingen is de talige manier van toetsen een struikelblok. De lesstof is inhoudelijk vaak het probleem niet. Vooral bij meerkeuzevragen staat het begrijpend lezen centraal. Denk ook aan contextsommen bij het rekenen waar taal de boventoon voert.
Schoolse testen zijn gerelateerd aan het zogenaamde leerlingvolgsysteem (automatisering) dat scholen gebruiken. Het niveau van een leerling wordt bepaald aan de hand van percentielscores. Dat wil zeggen dat een kind vergeleken wordt met zijn `gemiddelde leeftijdsgenoten`. Er zijn daardoor standaard ijkpunten in een schooljaar waarop kinderen iets moeten kunnen.
School toetst overwegend verbale capaciteiten (lezen, schrijven, luisteren, rekenen, spellen, procedureel denken etc.). Een kind kan op andere gebieden (ruimtelijk inzicht, sociaal, empathisch vermogen, tekenen, sporten) nog zo goed zijn, op het schoolrapport heeft dat helaas weinig invloed. Gelukkig komt er steeds meer aandacht voor andere (visuele) talenten die ook nodig zijn in onze huidige maatschappij. Maar voorlopig toetst ons onderwijs nog overwegend talig.
Hoe kan ik de school/leerkracht meekrijgen voor mijn beelddenkende kind?
In ieder geval in overleg gaan. Vraag of de school bekend is met `beelddenken`. Zo niet, reik informatie aan. Er staan boeken en films op onze website waar je naar kunt linken. Uw kind is vast niet de enige beelddenker op school. Ga op zoek gaan naar ouders die ook een beelddenkend kind hebben.
Zoek samen met de leerkracht naar waar de problemen zitten en zoek naar een oplossing. Eventueel kan de school (of u) contact opnemen met met een professional in uw regio die met beelddenken bekend is. Zij hebben ervaring in de begeleiding en de communicatie met school. Een lezing organiseren op school kan natuurlijk ook.
Ik denk dat mijn zoon/ dochter een beelddenker is. Hoe kan dit vastgesteld worden?
Middels een Individueel Onderwijskundig Onderzoek met het Wereldspel wordt zichtbaar of uw kind een beelddenker is en of het talige denken voldoende op gang is gekomen. U ontvangt daarvan een uitgebreid verslag dat u samen met de leerkracht kan bespreken. Zo krijgt u duidelijk zicht op hiaten in het leerproces, zodat er gericht gewerkt kan worden. Helaas worden onderwijskundige onderzoeken niet vergoed door de zorgverzekeringen.