Het Wereldspel
Het Wereldspel is het enige 100% non-verbale onderzoeksinstrument waarmee je o.a. kunt signaleren of een kind een beelddenker is. Dit spel bestaat uit verschillende houten elementen van voorwerpen die buitenshuis te vinden zijn, zoals huizen, bomen, voertuigen, dieren en mensen. Het kind krijgt de opdracht om een dorp te bouwen. Er wordt verder niet gesproken. Na enkele weken bouwt het kind opnieuw een dorp. De manier waarop het kind bouwt en de gebouwde dorpen zelf, geven inzicht in:
1. de cognitieve capaciteiten (en eventuele hoogbegaafdheid)
2. aanwezige sociale en/of emotionele blokkades
3. de manier van informatieverwerking (beeld- en/of taaldenken)
Beelddenkers laten bij een tweede keer bouwen vaak dezelfde opbouw en inhoudelijke elementen zien. Bij het woord ‘dorp’ komt immers hetzelfde beeld in gedachten naar voren. Zij bouwen als het ware het dorp dat zij voor zich zien bij het horen van het woord dorp. Daardoor bouwen zij ook vaak overdrachtelijk: ze gebruiken het materiaal op een andere manier dan waarvoor het bedoeld is.
Doordat het Wereldspel zonder taal wordt afgenomen krijgen taalzwakke beelddenkers alle ruimte om te laten zien wat ze in huis hebben. Dit kan voor school heel waardevol zijn, omdat zo de capaciteiten van een kind zichtbaar worden.
Individueel Onderwijskundig Onderzoek
Het Wereldspel wordt altijd afgenomen in combinatie met een Individueel Onderwijskundig Onderzoek. Dit is een volwaardig didactisch onderzoek om zicht te krijgen op hiaten in het leerproces. Met het bijbehorende verslag voor ouders/leerkracht kan een gericht handelingsplan worden opgesteld.
Licentie
Het aanschaffen van en het werken met het Wereldspel is gebonden aan een licentie. Alleen opgeleide en bevoegde onderwijs- en zorgprofessionals mogen hiermee werken. Check deze lijst voor alle aangesloten onderzoekers en meer informatie over het Wereldspel.