Beelddenken: een onderzoek naar visuele en verbale denkvoorkeuren en vaardigheden
A. M. Suijkerbuijk, H. Jonker, K. P. van den Bos en E. H. Kroesbergen
Samenvatting
In de praktijk is er een redelijk levendige belangstelling voor het concept beelddenken, ofwel het denken in mentale visuele voorstellingen, en de hiermee samenhangende typering ‘beelddenker’. In totaal hebben
556 leerlingen uit groep 6 en 7 deelgenomen. Allereerst is onderzocht of de voorkeur voor visueel en verbaal denken met de vragenlijst
kon worden vastgesteld. Ten tweede is gebleken dat
voorkeuren en vaardigheden zeer zwak met elkaar
samenhangen. Tot slot is onderzocht of
visuele en verbale denkvoorkeuren en –vaardigheden
een relatie vertoonden met woordlezen
en spellen.
Rise and decline of verbal and visuospatial memory
Auteurs: J. M. J. Murre, S.M.J. Janssen, R. Rouw, M. Meeter
Universiteit van Amsterdam, Roeterstraat 15, 1018WB Amsterdam
In: American Psychological Association 5th edition 2010
Onderzoeken naar de twee geheugensystemen
Persistent schema-dependent hippocampal neocortical connectivity during memory encoding and post encoding rest in humans.
ProcNatl Acad Sci USA 107: 7550-7555
Van Kesteren MT, Rijpkema M, Ruiter DJ, Fernandez G (2010)
Retrieval of associative information congruent with prior knowledge is related to increased medial prefrontal activity and connectivity.
J Neurosci 30: 15888-15894