Beelddenken is een noodzaak
De huidige kenniseconomie vraagt om creatieve denkers. Beelddenkers zijn dat bij uitstek! Hun talent, visueel ruimtelijk denken, is steeds meer een noodzaak. Veel beeldenkers komen dan ook in creatieve beroepen terecht en vinden daar hun draai.
Beelddenkers hebben een voorkeur voor het visuele en werken volgens een concentrische aanpak: vanuit de buitencirkel (het geheel) naar de afzonderlijke onderdelen (de details). Mensen met een verbale voorkeur, de taaldenkers, werken vaak precies andersom. Deze verschillen zijn op de werkvloer nogal eens een struikelblok. Toch zijn er genoeg mogelijkheden om de communicatie tussen taaldenkers en beelddenkers te bevorderen. En ze zelfs dezelfde taal te laten spreken.
Te snelle denkers
Beelddenkende mensen denken associatief en overzien meer het geheel van de dingen. Ze leggen verbanden en voegen eigen ervaring en kennis toe. Op de werkvloer zorgt dat soms voor communicatieproblemen omdat ze net niet dat ene woord weten. Of juist veel te snel en met grote stappen denken. Een beelddenker moet leren om zijn of haar woorden af te stemmen op de denksnelheid van de talige collega’s.
De creatieveling
Beelddenkers zijn ideale brainstormers. Ze worden niet gehinderd door vaste paden. Ze maken gebruik van snel wisselende beelden, associëren er lustig op los en komen zo met originele en creatieve oplossingen. In verbetermanagement en de creatieve sectoren zijn beelddenkers dus hoogst waardevol!
Meer weten?
Benieuwd naar beelddenken & de werkvloer? Er zijn meerdere trainingen/ workshops over beelddenken binnen bedrijven waaronder: Creasson, Beelddenkwerk en Beelddenken in bedrijf.